Celem wszystkich naszych działań podjętych w przedszkolu był i jest wszechstronny rozwój Państwa dzieci.
Mowa odgrywa znaczącą rolę w życiu i funkcjonowaniu człowieka. To jeden z głównych sposobów porozumiewania się, wyrażania swoich spostrzeżeń, opinii, obaw, sądów i opisywania uczuć. Niestety, na skutek różnego rodzaju uszkodzeń neurologicznych, może dojść do jej zaburzenia. W diagnozie i terapii tego typu problemów pomogą specjaliści w naszym przedszkolu.
Prowadzimy diagnozę i terapią neurologopedyczną która kształtuje prawidłowy rozwój mowy, rozpoznaje defekty mechanizmu mowy i dzięki szybkiej interwencji zapewniamy specjalistyczną opiekę. Diagnozę neurologopedyczną stawia się w oparciu o badania, które są dostosowane do występujących zaburzeń. Za ich pomocą ocenia się stopień i obszar problemu. Dla uzyskania pełnego obrazu przeprowadza się także wywiad z rodziną, a także analizuje się dokumentację medyczną.
Wielu rodziców uczestniczy w terapii logopedycznej. Dzięki tej aktywności rodzice wiedzą jak pracować z dzieckiem w domu a instruktaż, który zostaje rodzicom przekazany przynosi progres w rozwoju mowy. Dzięki specjalistycznej pracowni logopedycznej prowadzimy dla dzieci szereg zajęć kształtujących prawidłową mowę i doskonalących mowę już ukształtowaną w postaci ćwiczeń ortofonicznych, słuchowych, ćwiczenia artykulacji, dykcji, usprawniania narządów mowy, stymulowania rozwoju poznawczo-językowego, a w szczególności osiągamy zamierzone efekty pracy z dziećmi ze specjalnymi potrzebami, uwzględniając w terapii wszechstronne metody:
- Kształcenie i rozwijanie umiejętności odbioru i rozumienia nadawanych informacji:
- rozumienie gestu, dotyku, mimiki, znaczenia wprowadzanych symboli,
- słuchanie i adekwatne reagowanie na proste polecenia,
- rozpoznawanie nazw czynności, przedmiotów w najbliższym otoczeniu,
- słuchanie krótkich wierszy, rymowanek, opowiadań nadawanych przez terapeutę.
- Kształcenie umiejętności komunikowania się z wykorzystaniem alternatywnych sposobów komunikacji w przypadku uczniów nie posługujących się mową werbalną.

- Kształcenie i rozwijanie umiejętności przekazywania informacji drogą werbalną:
- nauka naśladowania układu ust podczas artykulacji samogłosek,
- naśladowanie artykulacji „widocznych” spółgłosek, łatwych pod względem wymowy, tworzenie prostych sylab, niosących określone znaczenie,
- ćwiczenia ortofoniczne.
- Rozszerzanie biernego i czynnego słownictwa dzieci poprzez:
- nazywanie przedmiotów w najbliższym otoczeniu i ich desygnatów na obrazkach,
- nazywanie czynności i stanów w naturalnych sytuacjach życia codziennego,
- tworzenie słownika na użytek dziecka, pomocnego w procesie komunikowania się,
- wprowadzanie nowych słów z zakresu różnych kategorii,
- formułowanie prostych zdań, pytań,
- kształcenie umiejętności tworzenia krótkich i dłuższych wypowiedzi na podstawie przeżyć, obserwacji, ilustracji,
- nauka prostych piosenek, rymowanek, wierszy.
- Ćwiczenia usprawniające narządy mowy:

- masaż twarzy i narządów mowy (policzków, przełyku, warg i języka),
- wspomagane ćwiczenia artykulacyjne,
- nauka samodzielnego wykonywania ćwiczeń artykulacyjnych (usprawnianie warg, języka, żuchwy).
- Ćwiczenia oddechowe i głosowe:
- nauka oddychania przez nos (wykształcenie nawyku zamykania ust, trening mięśnia okrężnego warg, kontrola ślinotoku),
- wydłużanie fazy wydechu,
- nauka oddychania torem brzuszno – przeponowym,
- ćwiczenia fonacyjne.
- Wywoływanie i utrwalanie prawidłowej wymowy głosek:
- w izolacji,
- w sylabach,
- w wyrazach (w nagłosie, w śródgłosie i wygłosie wyrazu, w grupach spółgłoskowych),
- w wyrażeniach dwuwyrazowych,
- w zdaniach.
- Nauka krótkich wierszyków, piosenek, opowiadanie ilustracji w celu utrwalania prawidłowej artykulacji głosek w mowie potocznej.
- Usprawnianie myślenia słowno – pojęciowego i przyczynowo – skutkowego.

- Doskonalenie wypowiedzi pod kątem stosowania poprawnych konstrukcji gramatycznych, fleksyjnych, wzbogacanie słownictwa o różne części mowy (przymiotniki, przysłówki, spójniki):
- ćwiczenia w tworzeniu liczby mnogiej rzeczowników,
- rozwijanie umiejętności wypowiadania się w czasie teraźniejszym, przyszłym i przeszłym,
- stosowanie prawidłowej odmiany czasowników przez osoby.
- Ćwiczenia słuchu fonemowego, analizy i syntezy słuchowej, pamięci słuchowej:
- różnicowanie głosek opozycyjnych (szumiące- ciszące-syczące, dźwięczne-bezdźwięczne, twarde-miękkie),
- kształcenie reakcji słuchowej na określoną głoskę,
- wdrażanie do autokontroli podczas mówienia.
- Usprawnianie funkcji związanych z kształtowaniem i rozwijaniem mowy (ćwiczenia koncentracji uwagi, spostrzegawczości, koordynacji ruchowo – słuchowej, orientacji w schemacie własnego ciała, usprawnianie małej motoryki i grafomotoryki).
- Terapia motoryki ręki, masaż dłoni jest niezbędny w procesie rozwoju komunikacji. Poniższe ćwiczenia można wykonywać bezpiecznie w domu.
Przykłady ćwiczeń graficznych
- wypełnianie kolorem konturowych rysunków,
- kopiowanie rysunków przez kalkę techniczną,
- kreślenie różnorodnych form kolistych,
- rysowanie szlaczków i wzorów z elementów liter.
Przykłady ćwiczeń rozluźniających napięcie mięśniowe rąk:
- wypełnianie kolorem całej powierzchni papieru,
- malowanie form kolistych i falistych,
- malowanie dużych konturów rysunków.
Przykłady ćwiczeń usprawniających czynności chwytno – manipulacyjne:
- ćwiczenia uczące zaciskania rąk w pięści,
- zakręcanie słoików, otwieranie pojemników,
- konstruowanie budowli z klocków,
- przesypywanie ryżu, kaszy, wybranie z ziarenek kolorowych piłeczek, guzików, kamyczków z użyciem łyżki,
- nakręcanie bączków.
Przykłady ćwiczeń usprawniających końce palców:
- nawlekanie koralików,
- stukanie czubkami palców,
- wyrywanki i naklejanki,
- malowanie palcem, pęczkiem waty, piórkiem,
- ścieranie za pomocą wacika, płatka higienicznego,
- lepienie z plasteliny, modeliny,
- przewlekanie sznureczków na tekturkach z dziurkami.
Ustalamy odpowiedni rodzaj terapii w celu osiągnięcia zamierzonych efektów pracy, likwidując wszelkie zakłócenia i zaburzenia komunikacji językowej. Zawsze służymy pomocą w przezwyciężeniu problemów z mówieniem i rozumieniem.
Reasumując
Drodzy Rodzice, pamiętajcie: nigdy nie warto odkładać konsultacji logopedycznej na później. Nigdy nie mamy pewności czy to, co nam wydaje się małym opóźnieniem, nie jest symptomem jakiegoś poważniejszego problemu. W naszej pracy chodzi o świadome podejście do tematu. Bo przecież dla każdego z nas, najważniejsze jest zdrowie i prawidłowy rozwój naszych dzieci. Nawet, jeśli okaże się, że Wasze obawy nie były słuszne, będziecie Wy Rodzice spokojni.
Kiedy rodzice powinni zasięgnąć pomocy logopedy?
DZIECKO:
- nie reaguje na swoje imię,
- nie wykazuje chęci do komunikowania się z otoczeniem,
- nie nawiązuje kontaktu wzrokowego,
- układa zabawki w jednym rzędzie,
- nie naśladuje gestów, np. gestu „pa, pa”,
- ma napady złości często nieadekwatne do sytuacji, w której się znajduje,
- jest nieposłuszne w sklepie, autobusie, domu,
- nie mówi lub rodzice dostrzegają regres mowy – pewne słowa pojawiły się a potem „zniknęły” z czynnego słownika dziecka
- w wieku 12 miesięcy nie mówi prostych słów tj. mama, tata, papa, hau, mu. Powinno ich być 3 – 5. Maksymalnie do 15 miesięcy takie słowa powinny się pojawić.Bliżej drugich urodzin dziecko powinno nazywać dźwiękonaśladowczo i powtarzać proste słowa, uczyć się każdego dnia nowych. Powinno dostrzegać się znaczny przyrost liczby wyrazów.
- w wieku 2 lat nie łączy dwóch wyrazów w jedno proste zdanie tj. Mama oć – Mama choć, Tata da – Tata daj, itp.
- w wieku 3 lat nie buduje zdań złożonych z 3, 4 elementów.
- w wieku 3 lat i więcej mówi niewyraźnie, jest słabo rozumiany przez osoby z dalszego otoczenia,
- nie mówi lub mówi mało, posługuje się „swoim” językiem, który jest lub nie jest zrozumiały dla jego najbliższych,
- zatyka uszy na nagły dźwięk,
- ma wygórowany odruch wymiotny,
- spożywa tylko wybrane produkty,
- nie wykazuje chęci do poznawania nowych dań, smaków i zapachów,
- oddycha przez usta, które są ciągle otwarte,
- śpi z otwartą buzią, może też chrapać,
- nie radzi sobie z połykaniem śliny bądź pokarmów,
- dopytuje się, nie rozumie poleceń,
- zacina się, powtarza sylaby, wyrazy,
- mówi niewyraźnie i konsekwentnie zamienia dane głoski na inne, nie wymawia niektórych głosek.
(opracowała Sylwia Kownacka- neurologopeda)