Jesteś tutaj: Start
Prezentacje multimedialne wybranych zajęć specjalistycznych
System Nauczania Kierowanego wg Peto


Andras Petö (1893-1967)
Metoda Petö
Głównym celem…
…wieloprofilowego postępowania jest osiągnięcie optymalnego dla danego dziecka poziomu umiejętności, uwzględniając przy tym jego indywidualne zaburzenia i możliwości.
Charakterystyka metody:
CECHY:
System wieloprofilowego usprawniania w Nauczaniu Kierowanym
Konsekwentny, całościowy i uporządkowany ciąg zintegrowanych oddziaływań edukacyjno-rehabilitacyjnych.
Kwalifikowanie do terapii:
Zasady terapii:
Najważniejszym elementem terapii są zintegrowane oddziaływania edukacyjne - połączenie w całość wszystkich elementów procesu usprawniania (kinezyterapii, terapii zajęciowej, zajęć doskonalenia mowy, nauki szkolnej).
lek. med. Maria Król
Ściśle określony plan dnia
Jest to bardzo istotny element terapii, który nie dość, że wprowadza harmonię i uczy systematyczności to jeszcze zawiera w sobie czynności praktyczne:
W metodzie Petö ułatwienie terapii odbywa się poprzez:
W nauce poszczególnych czynności przydatne jest rytmiczne wyliczanie i powtarzanie
MEBLE PETÖ
składają się z drewnianych drążków, umożliwiających niepełnosprawnemu dziecku w każdej pozycji (leżenie, siedzenie, stanie i chodzenie) naukę chwytania, trzymania, puszczania/uwalniania z chwytu, fiksację, orientację w linii środkowej ciała oraz gwarantują mu bezpieczeństwo, prawidłową postawę i aktywną zmianę pozycji.
W czasie ćwiczeń wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt:
Każda grupa żyje razem w pomieszczeniu, które służy im jako sypialnia, pokój mieszkalny oraz sala do ćwiczeń, nauki i zabawy
Rodzaje ćwiczeń stosowanych w metodzie:
Opis przypadku…
Published on 03-03-06 14:08 http://www.rehabilitacja.pl
Mam na imię Katarzyna. Mam 24 lata. Mieszkam w Warszawie. Od urodzenia jestem osobą niepełnosprawną z tytułu mózgowego porażenia dziecięcego pod postacią spastycznego niedowładu kończyn górnych i dolnych. Na krótkich dystansach poruszam się o kulach. W drugiej połowie lat 80 – tych byłam jedną z pierwszych osób w Polsce ćwiczących metodą Peto. (Dziś po latach już wiem, że jest to najskuteczniejsza metoda usuwania skutków mózgowego porażenia dziecięcego)Istota tej metody w wielkim skrócie polega na tym, że nie wykonuje się w niej biernych ćwiczeń mięśni, przez pół do jednej godziny dziennie, co zwykle proponuje się niepełnosprawnym lecz uczy się funkcji potrzebnych w codziennym życiu, uczy się ruchu, który można zastosować przy jedzeniu, ubieraniu się, pisaniu w praktycznym życiu. Metodą Peto byłam usprawniana do końca klasy 0.W szkole podstawowej oraz średniej byłam rehabilitowana różnymi metodami, jednak czas trwania nie przekraczał 45 minut 3 razy w tygodniu. Peto nie czyni cudów, ale stawia na możliwie największą samodzielność w życiu codziennym. W metodzie Petö najwięcej czasu przeznacza się na naukę samoobsługi. Dzieci uczą się samodzielnego jedzenia, ubierania, mycia. Dziecko usprawniane metodą Petö każdego dnia uczy się nowej czynności, a wcześniej opanowane umiejętności powtarza w ciągu kolejnych dni wykorzystując je w różnych sytuacjach. Intensywność powtórzeń ma doprowadzić do zautomatyzowania czynności, wyeliminowania nieprawidłowych wzorców ruchowych, niedopuszczenia do przykurczów mięśni i wtórnych deformacji w układzie kostno-stawowym. Swą sprawność podnosiłam również na wycieczkach szkolnych to tam się okazywało, że chcieć to móc…Zwiedziłam ciekawe zakątki Polski (Kraków, Jura Krakowsko - Częstochowska wspinałam się na skałkach, Zakopane, Bieszczady, Trójmiasto, Zamość i okolice, Ciechocinek) i nie tylko (Słowacja, Austria, Niemcy). O tym wszystkim powstała praca "Turystyka bez barier„ zajęłam drugie miejsce konkursie pod tym samym tytułem w kategorii region ogłoszonym przez dwumiesięcznik integracja w 2002 roku. Dziś jestem studentką II roku Wydziału Prawa Wyższej Szkoły Zarządzania i Prawa. Apel do rodziców i opiekunów dzieci niepełnosprawnych pozwólcie waszym pociechom na samodzielność w miarę możliwości i wieku, ponieważ Was kiedyś zabraknie i co wtedy? Odpowiedź na to pytanie pozostawiam Państwu.
Dzięki temu, że jestem osobą, która uparcie dąży do celu mimo dużej niesprawności ruchowej osiągnęłam możliwie dużą sprawność fizyczną. Moje zadanie to utrzymywać ją na dotychczasowym poziomie, w czym również obecnie pomaga mi system kierowanego nauczania.
Bibliografia: