Terapia z wykorzystaniem dźwięków, drgań specjalnych oraz gongów znana już była w Tybecie od ponad 3000 lat, natomiast najstarszy zapis o zabiegach muzykoterapeutycznych pochodzi sprzed 8 tysięcy lat. Historia muzykoterapii prawdopodobnie sięga początków ludzkości. Muzyka jest uniwersalnym środkiem terapeutycznym, pozwalającym się łączyć z wszelkimi innymi technikami psychoterapii i arteterapii. Od początków istnienia bywała ona łączona z rysunkiem, pantomimą, z hipnozą, z technikami jogi i medytacji. Pojęcie terapii początkowo związane z medycyną, dziś weszło na stałe do terminologii innych nauk. Posługują się nim zwłaszcza psychologia, pedagogika i socjologia. Twórca polskiej muzykoterapii - Tadeusz Natanson określał muzykoterapię jako (…) „metodę postępowania wielostronnie wykorzystującą wieloraki wpływ muzyki na ustrój psychosomatyczny człowieka”. Jest bardzo pomocną metodą pracy z dziećmi, a także dorosłymi, u których problemy emocjonalne uniemożliwiają normalne funkcjonowanie w relacjach z innymi ludźmi. Od strony psychoterapeutycznej muzyka w ramach muzykoterapii uważana jest za niezastąpiony środek niewerbalnej komunikacji międzyludzkiej, szczególnie w niektórych zaburzeniach psychicznych - kiedy słowo traci dla pacjenta znaczenie (psychozy schizofreniczne, wczesnodziecięcy autyzm, niedorozwoje i uszkodzenie mózgu u dzieci), a także gdy kontakt werbalny z pacjentem ma charakter stereotypowy (pacjenci wielokrotnie leczeni), lub sprowadza się wyłącznie do kontaktu intelektualnego. W terapii muzycznej posługujemy się zatem dźwiękiem i rytmem jako środkami stymulacji leczenia i wspierania rozwoju osobowości dziecka. Muzyka, będąc źródłem różnorodnych doświadczeń, jako środek oddziaływujący na umysł, ciało, uczucia i duszę potrafi „dotrzeć” do wnętrza każdego z nas bez względu na wykształcenie, sprawność, poziom inteligencji. Im wrażliwsze wnętrze człowieka, tym muzyka czyni pozytywne „spustoszenie” w człowieku w jego organizmie w sferze psychicznej oraz fizycznej. Moc oddziaływania muzykoterapeutycznego uzasadnia się tym, że przy odbiorze muzyki oprócz receptorów słuchowych włączane są impulsy wzrokowe, a także wyobraźnia, która pod wpływem bodźców przekazywanych przez zmysły węchu, smaku, dotyku, czucia, produkuje różnego rodzaju skojarzenia.
Najważniejsze CELE zajęć muzykoterapeutycznych to:
Z najczęściej spotykanych FORM AKTYWNOŚCI muzykoterapii można wymienić:
Terapia muzyczna może być jednym ze sposobów pokonywania barier dzielących osoby niepełnosprawne od pełnosprawnych, a muzyka, którą się ona posługuje jako środkiem oddziaływania może być jej szczególnym i wyjątkowym narzędziem. Słuchanie, tworzenie i odtwarzanie głosem, ruchem lub na instrumentach muzycznych może wspomagać indywidualny rozwój człowieka. Zastosowanie sztuki muzycznej do celów terapeutycznych opiera się na założeniu, że pełni ona względem człowieka (zarówno pełnosprawnego jak i niepełnosprawnego) różnorodne funkcje. Osoba niepełnosprawna występuje zawsze w podwójnej roli: pacjenta wymagającego specjalistycznego leczenia, rehabilitacji lub terapii oraz człowieka (dziecka, młodzieńca, osoby dorosłej) na określonym etapie rozwoju osobniczego właściwymi dla siebie potrzebami i oczekiwaniami. Wykazuje ona zapotrzebowanie na różne funkcje muzyki niezależnie od wieku, poziomu rozwoju psychoruchowego, intelektualnego czy stanu zdrowia. Funkcjonując w podwójnej roli, osoba niepełnosprawna wykazuje zapotrzebowanie na różne rodzaje muzyki, a przez to i różne jej FUNKCJE, tj.:
Najczęściej muzykoterapia znajduje szerokie zastosowanie:
Warto dodać, iż przypadkach głębokiego stopnia upośledzenia celem postępowania muzykoterapeutycznego jest usunięcie bezużytecznych odruchów (np. wyrywania włosów, bicia się, itp.), oraz doprowadzenie do zmniejszenia zależności pacjenta od innych osób i wyuczenia go wykonywania czynności pożytecznych i potrzebnych codziennemu funkcjonowaniu, natomiast w przypadkach lekkiego stopnia upośledzenia stosując dźwiękowe ćwiczenia ruchowe stymuluje się świadomość własnego ciała. Wykorzystywane są również jako środki pomocnicze różnego rodzaju instrumenty perkusyjne Orffa, które budzą zainteresowania dźwiękiem pacjenta, dostarczają wrażeń dotykowych, wzrokowych, ćwiczą orientacje w przestrzeni a także kształtują nawyk właściwego trzymania instrumentu.
Opracowanie: dr Radosław Tarczoń